Vánoční nákupy na internetu! Skvělá věc, nebo noční můra? My jsme pro první variantu, ale pozor. I internetové obchody mají své zádrhely, kterým je dobré se vyhnout. Které? My je známe…

 

Velkou nevýhodou internetových nákupů je fakt, že si nemáte šanci kupovanou věc v reálu prohlédnout, osahat, případně vyzkoušet. Vystačit si musíte jen s fotografií a popisem od prodejce. Ale to může být mnohdy zavádějící. Místo nádherných a luxusně vypadajících náušnic pro maminku, tak může v případě vaší nepozornosti dorazit jen laciná tretka. A je toho ještě více, jako například dodací lhůty, čachry s cenami, problémy s reklamacemi...

Nevybírejte jen podle fotografie

Proto obrázek výrobku berte jen jako ilustrační a rozhodně zbrkle neklikejte na tlačítko „vložit do košíku“. Velmi často totiž daná věc na fotografii vypadá mnohem větší, než ve skutečnosti je. Obchodníci se k tomuto triku, jak obalamutit kupujícího, uchylují především při prodeji šperků. Podle obrázku kupujete krásný přívěšek, který na hrudi vaší ženy nikdo nepřehlédne, ale domů vám dorazí titěrná ozdůbka, která vlastně nestojí za řeč. Základem je tedy číst i rozměry kupovaného výrobku. Je totiž velký rozdíl, zda má šperk na délku jeden centimetr, nebo jen pár milimetrů.

Podobné je to i u oblečení. Na fotkách vypadá většinou veškeré zboží, jako by bylo z těch nejlepších materiálů. Ovšem, když se začtete do podrobného popisu, dozvíte se třeba, že svetřík je z velké části z kousavé a neslušivé „umělotiny“.

„PROKLEPNĚTE“ SI OBCHODNÍKA
Pokud se vám zalíbila nabídka e-shopu, který nemáte vyzkoušený nebo který není příliš známý, raději si ho trochu prověřte. Jde to pomocí systému Howard, který dokáže ověřit důvěryhodnost internetových obchodníků v celé Evropské unii, Norsku a na Islandu. On-line asistenta Howarda můžete využít na webu Evropského spotřebitelského centra ČR na adrese www.coi.cz/esc. Howard sice nezaručí, že se skutečně jedná o seriózního obchodníka, ale minimálně o něm zjistí všechny důležité informace. Například, kdy byl registrován, jaké jsou ohlasy jiných spotřebitelů či zda má takzvanou známku důvěry (trustmark) a podobně.

Pozor na „výhodné“ ceny

Ceny na internetu bývají nižší než v kamenných obchodech. A má to samozřejmě své důvody. Provozovatelé e-shopů nemusí platit hromady prodavaček, nájem za prostory pro obchod a podobně. Ale ceny, které jsou třeba i o padesát a více procent nižší, než je to běžné, jsou trochu podezřelé. Většinou se jedná o elektroniku a i Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci (ESA) před takovými podvodníky varuje:

„Existují podvodníci, kteří i na českých serverech nabízejí elektroniku za zlomek její ceny, ale zboží nikdy nedoručí. Naopak pod různými záminkami vytahují ze spotřebitelů další peníze, mnohdy až ve výši několika desítek tisíc korun. Vesměs jde o platby v hotovosti,“ píše se v letáku ESA, který se zabývá internetovým obchodem. Není samozřejmě jisté, že se v případě nízkých cen skutečně jedná o podvod, ale obezřetnost je na místě. Je dobré si takové obchodníky trochu „proklepnout“ (viz box výše) a pokud možno se také vyhnout platbám předem a žádat zboží raději na dobírku.

I vy můžete předejít zklamání a mít z dárků jen radost;ThinkstockFoto: ThinkstockI vy můžete předejít zklamání a mít z dárků jen radost

A před každou objednávkou nezapomeňte zkontrolovat, jak velké poštovné si e-shop účtuje. Běžně se jeho cena, pokud jde o obchod v rámci ČR, pohybuje kolem sta korun. Někdy ale obchodníci nízkou cenu zboží nahrazují přemrštěným poštovným.

JAK TO VIDÍ REDAKCE

Sabina Trnková: „Na internetu nakupuji už řadu let, zde je pár mých zkušeností. Tak například parfémy, ty si nejdříve ovoním v kamenné parfumerii a pak objednám na netu. Když kupuji něco na malou Alici, oblečení nebo cokoliv z dětského sortimentu, také se jdu nejdříve podívat do mého oblíbeného obchodu, a až poté objednám se slevou přes jejich e-shop. A ještě jedna věc, ve všech případech si vybírám obchody, které mají tzv. vyzvedávací místo, tedy neplatím za poštovné, jež mnohdy cenu značně znevýhodní."

Objednávejte včas

A poslední varování se týká dodacích lhůt. I ty si prověřte ještě před tím, než věc uložíte do svého virtuálního nákupního košíku. Často prodejci zaručují dodání do několika dnů, ale některé e-shopy jsou schopny zboží dodat třeba až po třech týdnech, zvláště nyní v době před Vánoci jsou tito obchodníci zavaleni objednávkami. A vždy ke lhůtě připočtěte pár dnů k dobru, aby i pošta (pokud vám zboží nepřiveze speciální služba) měla čas na doručení balíčku. I sebekrásnější vánoční dárek by přeci jen měl dorazit nejpozději 23. prosince.

Když to tedy na závěr shrneme, internetové nakupování je skvělá věc. Šetří čas, nervy a často i peníze. Ale je třeba být opatrný a nenechat se napálit. A když už vás obchodníci přeci jen převezou, pamatujte, že i v případě internetového nakupování máte svá práva (viz box) a můžete se bránit!

I NA INTERNETU MÁTE SVÁ PRÁVA

Pokud nakupujete na internetu, nikdy nezapomínejte, že i tam máte stejná práva jako v kamenných obchodech. A dokonce, i když se jedná o obchod v jakékoli členské zemi EU, Norsku nebo na Islandu.

Vždy máte v prvé řadě právo na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu, a to do 14 dnů od obdržení zboží. Jde například o situace, kdy si objednáte oblečení, které vám třeba nesluší. V tu chvíli ho stačí poslat zpět na adresu prodejce (zboží samozřejmě musí být nezničené, nepoužívané a v neporušeném obalu, čímž se myslí například neutrhané cedulky a podobně), který je pak povinen vám vrátit celou částku, a to nejpozději do 30 dnů. Poštovné ale hradíte vy.

Podobně to funguje i u reklamace. Pokud závadu objevíte během prvních šesti měsíců, můžete si vybrat, zda chcete věc vyměnit či opravit. Pokud se zboží „pokazí“ později, musí prodávající výrobek co nejrychleji opravit. Pokud se jedná o vadu neodstranitelnou, můžete se rozhodnout, zda chcete výrobek vyměnit či odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz.